خدمات نوار

خدمات نوار MDF به عنوان یکی از خدمات MDF خام شناخته می‌شود . یک نوار پلاستیکی است که در ساخت مصنوعات چوبی مثل کابینت ، مبلمان و انواع کمدهای دیواری استفاده می شود . این نوار لبه‌های زبر و خشن چوب و یا MDF را می پوشاند و آن را در برابر خط و خش و سایر آسیب‌ها مقاوم می‌کند . همچنین نمای زیبایی به کار می‌دهد .

در این محتوا ، به بررسی خدمات نوار MDF پرداخته خواهد شد . خدماتی که در زمینه‌های مختلف از تولید و فرآوری تا اتصال و استفاده در صنایع مختلف ارائه می‌شود . با توجه به اهمیت بالای نوار MDF در ساخت و ساز و صنایع مختلف ، شناخت دقیق‌تر از این خدمات از اهمیت بسیاری برخوردار است . به همین دلیل ، در این مقاله به بررسی عمیق‌تر و جامع‌تر خدمات نوار MDF می‌پردازیم و اهمیت آن‌ها را در صنایع مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم .

بعد از مرحله برش ، کار شاخه‌ای می‌شود یا CNC و یا نوار ؛ قطعا همه‌ کار یعنی 90 درصد آنها نوار دارند . کارهایی مثل کابینت کلاسیک بدنه‌هایشان برای بخش نوار می‌رود ، در و نما آن‌ها CNC می‌شود . CNC می‌آید طرحی که مشتری می‌خواهد را اجرا می‌کند . وقتی کار نوار می‌خورد کار آماده‌ است ، مشتری در صورتی که منتاژ نخواد می‌تواند کار خود را تحویل بگیرد .

درها و نماهای مشتری می‌آید ، می‌گوید من وکیوم می‌خواهم . در این صورت کار می‌رود بخش CNC طرح زده می‌شود و سپس می‌رود قسمت وکیوم سمباده‌کاری می‌‌شود و چسب می‌خورد و می‌رود داخل دستگاه روکش زده می‌شود . بعد از بسته‌بندی و ارسال می‌شود .

حال یک مشتری می‌آید ؛ می‌گوید که من خدمات رنگ می‌خواهم . رنگ پلی اورتان آخرین مرحله کار است . بعد از برش کار اگر مشتری طرح بخواهد می‌رود قسمت CNC ، طرح زده می‌شود . بعد از آن می‌رود قسمت رنگ که در آن قسمت عملیات زیرسازی کار یعنی سمباده‌زنی و بتونه انجام می‌شود و بعد رنگ اصلی که رنگ پلی اورتان است روی کار زده می‌شود . بعد این مراحل کار آماده و ارسال می‌شود .

حال یکسری سفارشات هستند که نه رنگ ، نه CNC و نه وکیوم می‌خواهند . این MDF ها ساده هستند و فقط نوار می‌خوردند . تمام بدنه‌ها همراه با در و نما می‌روند قسمت نوار و در آن بخش نوار زده می‌شود . چسب مخصوص نوار داریم که خود دستگاه نوار چسب مخصوص را لبه MDF می‌زند و دستگاه لبه‌های فلزی دارد که چسب اضافه را می‌گیرد ، سر و ته کار را قطع می‌کند صاف اندازه خود نوار آخرش پولیش می‌زند .

ما یک نوار منحنی داریم که قطعه صاف را دستگاه اول می‌زند ، قطعه‌های منحنی را با این دستگاه می‌زنیم . به این دستگاه می‌گویند نوار منحنی‌زن ، قطعات گرد و از این قبیل را با این دستگاه ، دستی زده می‌شود .

پرسرعت‌ترین کار ، برش و نوار است . یک واحد کابینت در عرض یک نصف روز برش می‌خورد و نوار زده می‌شود . منظور از یک واحد ، واحد کوچک در حد 4 الی 5 متر است که نهایتا کار برش و نوار آن یک روز زمان ببرد .

نوار هر قطعه 1 متری تقریبا 10 ثانیه زمان می‌برد . حال این مرحله نوار چسب دارد ، دستگاه باید داغ شود ، اندازه نوار تنظیم شود که این خودش زمان بر است . در کل دستگاه آماده باشد بخواهد نوار بزند تقریبا روزی 1500 قطعه استاندارد که 4 طرف داشته باشد را آماده می‌کند .

خدماتی که قبل از نوار زدن کار ، انجام می‌شود شامل بخش تخلیه ، آنالیز ، برش و CNC است . خدماتی که بعد از نوار زدن انجام می‌شود شامل بخش‌های وکیوم ، رنگ و منتاژ است . در ادامه به بررسی این بخش‌های خدمات می‌پردازیم .

مشتریان جهت برش صفحات MDF خود به مجموعه آبادیس مراجعه می‌کنند . در صورت نبودن ورق‌ها در کارگاه ، مدیر کارگاه مسئول پذیرش مشتریان است که باید صفحات و مشتریان را دریافت و دستور به تخلیه ورق‌ها را صادر نماید . در این گام اطلاعات و مشخصات مشتری بر روی صفحات علامت گذاری می‌شود . لیبلی رو کار چسبانده می‌شود که شامل مشخصات مشتری ، ورق ، نوع قطعه ، نوع کف و بدنه کار ، چه خدماتی از قبیل نوار ، وکیوم یا رنگ باید انجام شود ، است که طبق آن تک تک خدمات انجام می‌شود .

در گام دوم برای ارائه خدمات برش ، مشتری به بخش آبادیس پلاس ارجاع داده می‌شود تا اطلاعات و ابعاد مورد نیاز را به این بخش تحویل نماید . مهندسین آبادیس هم با استفاده از این مشخصات و تجربه خود ، نقشه برش صفحات MDF را طراحی می‌کنند . پس از طراحی ، نقشه برش باید تاییدیه لازم را از سوی آنالیزور آبادیس دریافت نماید .

بخش بعد ، خدمات برش است . برش کار با دستگاه کات انجام می‌شود . یک دستگاه داریم که دستگاه کات است که ورق را می‌گذارند روی این دستگاه و در عرض 5 دقیقه ورق را خرد می‌کند . هر ورق تقریبا 5 دقیقه طول می‌کشد که با جابجایی کار و این مسائل نهایت 10 دقیقه برش کار انجام می‌شود . اندازه و ابعاد کار را قسمت آنالیز آبادیس پلاس آماده می‌کند و می‌دهد به همان اندازه کار برش بخورد .

دستگاه کات و بخش برش ، اصل کار را انجام می‌دهد . در این بخش دو دستگاه داریم که یکی کار را به طور کل انجام می‌دهد دیگری کارهای زاویه‌دار را انجام می‌دهد مثلا اگر کار  قناسی داشته باشد کار با این دستگاه انجام می‌شود که به آن برش دستی می‌گویند . وقتی کار یا ورق می‌آید دستگاه کات برش را انجام می‌دهد . دستگاه برش دستی برش PVC و کارهایی که زاویه‌دار هستند ، انجام می‌دهد . اگر کار شیار داشته باشد شیار 3 میل می‌خورد که این شیار برای پشت کابینت است . در کل هر چیزی که مربوط به برش باشد و اره بخواهد این کارها در قسمت برش انجام می‌شود . در این بخش خدمات چیزی نداریم که نشود و محدودیت ندارد .

  • تیغ‌های دستگاه برش : دو نوع تیغه اصلی در دستگاه‌های برش کات یا پانل‌بر مورد استفاده قرار می‌گیرند . تیغه دستگاه حکم قلب آن را دارد و بخش اصلی فعالیت را انجام می‌دهد . به همین دلیل است که اگر تیغه‌ها دارای کیفیت مطلوبی نباشند ، کیفیت کل دستگاه زیر سوال می‌رود و در نتیجه ارائه خدمات را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد . تیغه اول ، معروف به تیغه شیارزنی است که ضخامت اندکی را دارد و برش‌های سطحی با ظرافت بالا را انجام می‌دهد .

در دستگاه برش کات این تیغه نقش اساسی را ایفا می‌کند ، به خصوص در پانل‌هایی که دارای روکش هستند . این تیغه با دقت و ظرافت بالا سطح صفحات را برش می‌دهد و از لب پر شدن آن جلوگیری می‌کند . سپس ، برش اصلی توسط تیغه اصلی انجام می‌گیرد که دارای ضخامت بیشتر و البته استحکام بیشتری است . هر دو این تیغه‌ها باید از بهترین و مرغوب‌ترین نوع خود تهیه شوند تا کیفیت نهایی برش کاهش پیدا نکند . توجه به چنین امری ، سبب می‌شود تا ارائه خدمات برش MDF به مناسب‌ترین شکل ممکن انجام شود .

  • زمان انجام خدمات برش : زمان این کار بستگی به ابعاد ورق دارد . یک ورق 3 تا ابعاد یک ورق دیگر 20 تا ابعاد دارد پس زمان این کار را ابعاد ورق تعیین می‌کند که چقدر کار زمان‌بر است .
  • هزینه کار برش : هزینه برش صد در صد مناسب است ، اصلا دستگاه کات ، کیفیت کار را بالا می‌برد . از نظر نیروی انسانی خیلی به صرفه است و کمتر استفاده می‌شود ؛ 3 الی 4 نفر باید یک ورق را بزارند روی اره و هلش بدهند تا کار برش بخورد که مطمعنا خطای انسانی در این روش بیشتر است مثلا یک نفر زیاد می‌برد یک نفر کم می‌برد اما دستگاه کات دیجیتالی است و ابعاد را دقیق مشخص می‌کند .

دستگاه CNC در واقع یک دستگاه قابل‌ برنامه‌‌ریزی است و می‌تواند به‌ طور کاملاً مستقل ، عملیات ماشین‌ کاری CNC و همچنین انجام برش بر روی متریال‌های گوناگون را انجام دهد . این دستگاه از فناوری کنترل عددی کامپیوتری جهت شکل دادن به مواد اولیه و یا برش بخشی از قطعه کار استفاده کرده و تا رسیدن به شکل مورد نظر عملیات خود را ادامه می‌ دهد . از دستگاه‌های CNC جهت انجام برش و حکاکی بر روی متریال‌های متفاوتی همچون فلزات ، آلیاژهای فلزی ، سنگ ، چوب و … به کار برده می‌شود و ابعاد و اندازه آن‌ها نیز با توجه به نوع تولیدات بسیار متفاوت می‌باشد .

عملکرد این دستگاه به این صورت است که چوب ، MDF یا آهن یا سنگ روی میز قرار می‌دهند و CNC کار ، پشت دستگاه قرار می‌گیرد و طرح مورد نظر خود را با دستگاه طراحی می‌کند . ممکن است این طرح یک دایره باشد که می‌شود طرح دو بعدی و ممکن است عکس و تصویر یک مجسمه یا طرحی خاص باشد . مجسمه‌های سنگی که در پارک‌ها وجود دارد این دستگاه CNC می‌تواند آن طرح را روی چوب انجام بدهد که به توانایی CNC کار ، بستگی دارد .

  • زمان انجام کار CNC : بستگی به کار دارد از 10 ثانیه کار انجام می‌شود تا 4 یا 5 ساعت طول بکشد . ممکن است یک ورق را یک قطعه برش بدهید 5 دقیقه طول بکشد . 2 قطعه برش بدهید 6 دقیقه یا 7 دقیقه طول بکشد . ممکن است یک واحد ممبران داشته باشیم که توی ورق بندازیم که یک ساعت انجام می‌شود . سرعت دستگاه کلا خیلی بالا است نسبت به اینکه یک نفر شخصی انجام بدهد .
  • هزینه خدمات CNC : اگر نسبتا بخواهیم حساب کنیم نسبت به کارهایی که انجام می‌دهد جز دستگاه‌های مقرون به صرفه به حساب می‌آید . کارهایی که انجام می‌دهد ، لوکس است اما مقرون به صرفه می‌باشد . شما ببینید دستگاه کات چه کارهایی برای شما انجام می‌دهد .

در رنگ ابتدا وقتی ام دی اف CNC شد ، حال نسبت با طرح و ابزاری که دارد ، عملیات زیرکار انجام می‌شود که این موضوع نسبت به رنگی‌ که چوب دارد ، عملیات زیرکار نیز متفاوت است . حال ما در نظر می‌گیریم که رنگ پوششی ، رنگ پلی اورتان مات است که امروزه بسیار رو بورس می‌باشد و بیشتر انجام می‌شود .

ابتدا سمباده‌زنی انجام می‌شود که این کار هم نسبت به ابزارها متفاوت است . ابزار کاملا سلیقه‌ای است و ربطی به کیفیت ندارد و بستگی به سبک دارد که کلاسیک باشد ، مدرن باشد و … بستگی به مصرف مشتری دارد . بعد عملیات سمباده‌زنی که تمام شد . ما یک بتونه زیرکار داریم که اسم آن فارما است . زمانی که فارما رو به چوب کشیدیم که روش‌های مختلفی دارد که با قلمو و … است که نسبت به آن ابزار فارما را می‌زنیم به چوب که بتونه نیز مختلف است . انتخاب بتونه بستگی به رنگ کار دارد که بتونه مکمل رنگ است . بتونه فارما حلالش آب می‌باشد .

بعد از آن می‌رویم برای آستر زدن . آستر زدن کار چند دست است که کاملا سطح کار پر شود و این فرآیند نیز تقریبا یک روز زمان می‌برد . بعد از عملیات آستر زدن دوباره سمباده‌زنی روی MDF است که آماده شود برای رنگ شدن . برای رنگ باید MDF را در اتاق ایزوله قرار داد و نیز اپراتور رنگ باید پوشش کامل داشته باشد و ایزوله شود چرا که کار حتما باید بدون گرد و غبار انجام شود .

  • مدت زمان انجام رنگ : تقریبا 15 الی 20 روز کاری یک واحد کابینت رنگ ، زمان می‌برد . در مثال یک ورق می‌توان گفت یک ورق تقریبا 3 روز کاری رنگ پلی اورتان زمان می‌برد .
  • هزینه کار رنگ : خدمات رنگ ، لوکس حساب می‌شود و همه می‌توانند برای کار MDF این خدمات را اجرا کنند ولی کسی که دنبال کار رنگ است کار لوکس می‌خواهد و اجرا کار رنگ‌ حتمی نیست و می‌توان انجام نداد . کار رنگ ، کار کلاسیک است و برای سبک دکوراسیون کلاسیک استفاده می‌شود .

خدمات وکیوم یک دستگاه دارد که دستگاه اصلی است ولی دستگاه ریز زیاد دارد مثل دستگاه سمباده که برای قسمت رنگ و وکیوم از این دستگاه استفاده می‌شود . برای زیر سازی کار است . روکش این کار فقط PVC است که مخصوص همین دستگاه وکیوم می‌باشد .

  • تفاوت رنگ و وکیوم : کار و ورق ابتدا می‌رود قسمت سمباده‌کاری که سمباده زده می‌شود و بعد بتونه‌کاری می‌شود ؛ جاهایی که روزنه دارد دوباره سمباده زده می‌شود . در قسمت وکیوم بعد این مراحل کار چسب می‌خورد اما در قسمت رنگ بعد از آن به جای چسب ، آستر زده می‌شود و می‌رود برای رنگ زدن . تفاوت این دو بخش در این دو قسمت یعنی چسب و آستر زدن است و همچنین رنگ نسبت به وکیوم مقاومت بیشتری دارد .
  • هزینه کار وکیوم : وکیوم نسبت به رنگ به صرفه‌تر است اما مقاومت کمتری دارد و در برابر حرارت ممکن است آسیب زیادی ببیند .
  • زمان انجام وکیوم : زمان وکیوم 3 برابر زمان MDF معمولی است که فقط نوار می‌خورد . رنگ 5 برابر است چرا که باید آستر بخورد و خشک شدن این مراحل زمان بر است . زمان طولانی آن به خاطر خشک شدن مراحل کار است . یک ورق 6 متر برای وکیوم یک نصف روز شاید حتی کمتر ، 3 الی 4 ساعت زمان بر باشد و بیشتر زمان بردن این کار ، انتظار برای خشک شدن است مثلا چسب 1 ساعت طول می‌کشد خشک شود که بعد از خشک شدن هم سمباده می‌خورد تا پرزهای روی کار از بین برود . در شرکت آبادیس رنگ‌بندی همه‌ی رنگ‌ها وجود است .

زمانی که قطعه آماده شد . مشتری می‌آید می‌گوید من منتاژ هم می‌خواهم . بعد میاید نقشه می‌دهد و طبق آن در قسمت منتاژ کار با پیچ و مهره سرهم و آماده ارسال می‌شود .

  • زمان کار منتاژ : اگر مشتری منتاژ هم بخواهد در این صورت درهایی که باید منتاژ شوند را تفکیک می‌کنیم ؛ بدنه‌های داخلی می‌رود قسمت منتاژ و طبق نقشه کار را اجرا و منتاژ می‌کنیم . هر کدام از کابینت‌ها تقریبا 10 دقیقه زمان می‌برد با تفکیک کار تقریبا 20 دقیقه می‌شود .

در این محتوا ، به بررسی گسترده و جامع خدمات نوار و خدمات قبل و بعد از آن پرداختیم و اهمیت این بخش خدمات در صنایع مختلف را برجسته کردیم . از تولید و فرآوری تا استفاده در صنایع مبلمان ؛ بررسی مزایا و معایب خدمات نوار نشان داد که به دلیل مقاومت بالا در برابر تغییرات دما و رطوبت ، قابلیت پردازش و ساختار صاف ، یک گزینه ایده‌آل برای بسیاری از صنایع است .