خدمات دستگاه CNC

در دهه‌های اخیر ، فناوری‌های تولید و ساخت به شدت پیشرفت کرده و ابزارهای پیشرفته‌ای برای تولید قطعات با دقت و کیفیت بالا به وجود آمده است . یکی از این ابزارهای پیشرفته ، دستگاه‌های CNC می‌باشد که با استفاده از کنترل رایانه‌ای ، قطعات با دقت بسیار بالا و به شکل‌های مختلف تولید می‌کنند . این دستگاه‌ها نه تنها در صنایع تولید مبلمان بلکه در حوزه‌های مختلفی از جمله صنایع هواپیمایی ، خودروسازی ، پزشکی ، فضایی و … کاربرد دارند .  

هدف اصلی ، بررسی و معرفی خدماتی است که دستگاه‌های CNC در اختیار تولیدکنندگان از جمله مجموعه آبادیس قرار می‌دهند . این خدمات شامل تولید قطعات پیچیده با دقت بالا ، پردازش مواد مختلف ، امکانات طراحی و شبیه‌سازی و … می‌باشند . همچنین ، به بررسی مزایا و معایب استفاده از دستگاه‌های CNC پرداخته خواهد شد و شما عزیزان را با یکی از خدمات شرکت مبلمان اداری آبادیس آشنا خواهیم کرد .

دستگاه CNC در واقع یک دستگاه قابل‌ برنامه‌‌ریزی است و می‌تواند به‌ طور کاملاً مستقل ، عملیات ماشین‌ کاری CNC و همچنین انجام برش بر روی متریال‌های گوناگون را انجام دهد . این دستگاه از فناوری کنترل عددی کامپیوتری جهت شکل دادن به مواد اولیه و یا برش بخشی از قطعه کار استفاده کرده و تا رسیدن به شکل مورد نظر عملیات خود را ادامه می‌دهد . از دستگاه‌های CNC جهت انجام برش و حکاکی بر روی متریال‌های متفاوتی همچون فلزات ، آلیاژهای فلزی ، سنگ ، چوب و … به کار برده می‌شود و ابعاد و اندازه آن‌ها نیز با توجه به نوع تولیدات بسیار متفاوت می‌باشد . در ادامه قصد داریم خدمات CNC برای چوب MDF را بررسی نماییم .

عملکرد این دستگاه به این صورت است که چوب ، MDF یا آهن یا سنگ روی میز قرار می‌دهند و CNC کار ، پشت دستگاه قرار می‌گیرد و طرح مورد نظر خود را با دستگاه طراحی می‌کند . ممکن است این طرح یک دایره باشد که می‌شود طرح دو بعدی و ممکن است عکس و تصویر یک مجسمه یا طرحی خاص باشد . مجسمه‌های سنگی که در پارک‌ها وجود دارد این دستگاه CNC می‌تواند ان طرح را روی چوب انجام بدهد که به توانایی CNC کار ، بستگی دارد .

دستگاه‌های CNC تیغ‌های مختلفی دارند از 30 سانت * 60 سانت به بالا که بزرگترین آن 4m * 2m می‌باشد . در MDF ها محدودیت دارد چون ابعاد نهایتا 3/60 * 2/10 است . کارهای دیگر که بزرگ باشند در دو تیکه انجام می‌شود . قسمتی در یک تیکه قسمت دیگر در تیکه دیگر انجام می‌شود و همه ‌این‌ها به اپراتور و طراحی که قرار است انجام دهد ، بستگی دارد . بستگی به حجم کار و بستگی به توانایی اپراتور دارد که معمولا کارهای بزرگ یک سرپرست CNC دارند و مسئول آمادگی طرح‌ها را به عهده دارد . همچنین چند اپراتور هستند که پای دستگاه‌ها می‌ایستند و سرپرست طراح‌ها را انجام ‌می‌دهد و جمع‌آوری می‌کند ، به دستگاه‌ها می‌دهد و بر آنها نظارت می‌کند .

در بخش CNC ما با نرم‌افزارهای طراحی سر و کار داریم . یک قسمت طراحی و یک قسمت ماشین‌کاری است که در ادامه این دو بخش را بررسی می‌کنیم .

نرم‌افزارهای طراحی مثل سالیدورک ، اتوکد ، پاورمیل و … مثلا یک دایره‌ را تیغ اره یا یک برشکار اره نمی‌تواند ببرد . اره می‌تواند برش‌های صاف را مانند مربع ، مستطیل یا نهایتا خیلی ماهر باشد چند ضلعی را می‎‌تواند برش دهد . یک برشکار نمی‌تواند دایره را ببرد یا نهایتا اگر بتواند زمان خیلی زیادی طول می‌کشد و اینکه دقت و کیفیت لازم را ندارد .

ما ابتدا کار میایم یک دایره در نرم‌افزاری مثلا اتوکد می‌کشیم . این نرم‌افزار را فایلش را سیو می‌کنیم و می‌رویم سراغ نرم‌افزار بعدی که مهم‌ترین نرم‎‌افزار در کار CNC می‌باشد یعنی آرتکم . آرتکم ، زبان ماشین‌کاری CNC را تعریف می‌کند و می‌رود به دستگاه CNC . ما میایم در آرتکم می‌گوییم این دایره قرار است چه اتفاقی برایش بیوفتد یا چه مدل برش بخورد . مثلا دایره با ابعاد 30 * 30 قرار است برش بخورد یا نه ، قرار است یه خطی روی آن کشیده شود یا نه ، قرار است نوشته‌ای روی آن بنویسد . می‌توانیم نوشته را روی آن حکاکی کنیم .

همه‌ی اعمال ماشین‌کاری که می‌خواهیم انجام بدهیم در نرم‌افزار آرتکم تعریف می‌کنیم و نرم‌افزار آخری که ما در این کار داریم نرم‌افزار رادونیکس کم که بسته به دستگاه CNC متفاوت است که ممکن است رادونیکس کم باشد یا اسم‌های دیگری داشته باشد . 90 درصد این کار را رادونیکس کم راه میندازد  . ما اینجا در آرتکم برنامه رو می‌د‌هیم به دستگاه CNC و فایلی که به ما می‌دهد به اصطلاح بهش می‌گویند جی‌کد به قولی زبان دستگاه CNC است .

به عنوان مثال ما زبان‌های مختلفی داریم یک ترک زبان نمی‌تواند زبان کرد را بفهمد ؛ دستگاه‌ CNC هم به این صورت است . یک زبانی دارد و زبان من انسان را متوجه نمی‌شود . زبان این دستگاه را آرتکم متوجه می‌شود به قولی ترجمه می‌کند و به دستگاه CNC می‌دهد .

حالا ما این زبان را باید با چی باز کنیم ؟ با رادونیکس کم . رادونیکس کم ، یک نرم‌افزاری است که فقط یک صفحه دارد دیگر منوهای آنچنانی ندارد . فقط ما فایل را باز می‌‎کنیم ؛ فایل اجرایی را روی صفحه به ما نشان می‌دهد که چه کاری قراره انجام بشود اینجا پلی می‌کنیم . مثلا شکل ما دایره است . دایره برشش را به ما می‌دهد .

فرقی که در نرم‌افزارهای CNC چوب و دستگاه‌های دیگر مثل CNC فلز است . این است که در CNC فلز فقط برش ساده دارید . یک دایره می‌برید ، یک ذوزنقه یا یک لوزی می‌برید . در دستگاه CNC فلز نمی‌توانید بیاید بگید که یک مجسمه برای من درست کن . در فلز به آن صورت نیست اما در چوب این قابلیت را داریم که انواع و اقسام ابزارها ، تیغ‌ها را داشته باشیم و بتوانیم خیلی گسترده‌تر کار جلو ببریم مثلا ما تیغ برش داریم تیغ B با زوایای مختلف تیغ‌های تونیک‌ هم داریم .

این ابزارآلات نامحدود هستند و پرکاربردترین آنها به شرح زیر است .

اولین آن ابزار برش است که 90 درصد کار را انجام می‌دهد و از اسمش مشخص است اسم آن تیغ پروفیل یا پروفیل برش است که سایزهای مختلفی دارد . پرکاربردترین این سایزها 8 میلی‌متر است . به طور کلی واحد این کار در ایران میلی‌متر است . 8 داریم ، برش 10 داریم ، برش 12 الا آخر اما 90 درصد استفاده آن 8 است .

تیغ بعدی که استفاده می‌کنیم ، تیغ V هست یک تیغ هفتی است که زاویه‌های مختلفی دارد ؛ 30 ، 60 ، 90 دارد و این زاویه‌ها باز می‌شوند . ( تیغ‌ها باز و بسته نمی‌شوند فقط عوض می‌شوند . ) من یک تیغ 60 تهیه می‌کنم . معمولا اعداد مضرب 30 هستند یعنی 60 ، 90 ، 120 . 150 و 130 هم داریم و تفاوت خاصی ندارند .

ابزار کاربردی بعدی تیغ انگشتی است و شبیه به انگشت دست می‌ماند که به اصطلاح قاشقی هم می‌شناسند . انگار من بیام مثلا یک سطح خاک اره داریم با انگشت بیام روی آن به حالت U شکل بکشم . این تیغ هم خب سایزهای مختلفی دارد از سایز 4 ، 6 ، 8 ، 12 ، 16 الا آخر تا 63 هم موجود است . بستگی به کاربردش دارد .

یک تیغ انزو داریم کلا واحد ما در CNC توی ایران میلی‌متر است یا اینچ ولی توی ایران میلی‌متر استفاده می‌شود . نرم‌افزارهایی که استفاده می‌کنیم که آرتکم است ما دو تا واحد بیشتر نداریم یا میلی‌متر یا اینچ که ما با میلی‌متر کار می‌کنیم . ابزار بعدی ، ابزار انزو است که 100 درصد در اینترنت یا فضای مجازی عکس‌های کابینت انزو را دیده‌اید که یک ابزار خیلی بزرگی است .

ابزارهای خیلی پهنی است که دور درها زده‌ می‌شوند . معمولا روی کابینت‌ها ورق‌هایی با ضخامت 25 میل به بالا 32 ، یا مثلا 48 حتی استفاده می‌شود . که ابزارهای خیلی بزرگی ‌هستند ولی خب کاربرد آنچنان زیادی ندارند . کارهای خاصی هستند و هر کسی این کارها را انجام نمی‌دهد . در واقع برای کارهای کلاسیک استفاده می‌شود که انزو خودش یک سبک است . حالا نمی‌شود گفت کلاسیک است اما به عنوان یک کلاسیک قبولش کرده‌اند .

آخرین ابزار ، ابزارهای تونیک که ابزارهای تونیک اینجا نامحدود هستند . تیغ‌های ابزارهای تونیک اینجا خیلی تنوع زیادی دارند . ابزارهایی هستند که اشکال مختلفی دارند ، ترکیبی از انگشتی ، انزو ترکیب شدند که ممکن است هزارتا ابزار داشته باشند . هر کدام شکل کلاسیک خاصی هستند . کابینت‌های کلاسیک ممبران را که دیده باشید معمولا از این ابزارها استفاده می‌کنند . یک تیغ که انواع و اقسام ابزارها توی آن دارد ؛ نیم‌گرد دارد ، انگشتی دارد این‌ها باهم ترکیب شدند و این را به وجود آورده‌اند .

یک سری محدودیت‌های دارد هر دستگاهی ، CNC هم مثل باقی دستگاه‌ها است . مثلا در دستگاه CNC ما جای یک شیشه یا آینه را می‌خواهیم دربیاوریم . یکی از معایبش این است که ما گوشه کار را نمی‌توانیم تیز دربیاوریم . ما یک شیشه را با شیشه بر می‌بریم که مستطیل است ، ما این را درمی‌اوریم . یک MDF را از وسط اندازه همان برش می‌دهیم . این مستطیل داخل آن نمی‌رود ؛ چرا ؟ چون گوشه‌های کار گرد می‌شود چون تیغی که برش می‌دهد گرد است ولی مثلا دستگاه فلز که برش می‌دهد چون با لیزر است گوشه‌های کار تیز است . این مورد یکی از معایب دیسگاه CNC چوب MDF است .

ما اینجا جای شیشه را می‌بریم نقشه این را ما مثلا با فلز 8 میل می‌بریم . میاد گوشه‌های کار ما را R4 می‌دهد . نقشه این را با R4 باید بدهیم شیشه بر که گوشه‌های کار را گرد کند که شیشه فیت آن کار دربیاید . ما باید از CNC نقشه را بگیریم و بدهیم به شیشه بر یا کسی که کار را انجام می‌دهد . گوشه‌های کار با دستگاه CNC چوب MDF این مشکل را دارد .

یکی دیگر از معایبی که بخواهیم بهش اشاره کنیم . این است که مثلا من می‌خواهم یک دایره ببرم دایره 30 * 30 . من یه قطعه 30 * 30 دارم این را نمی‌توانم انجام بدهم . من باید ضخامت حداقل تیغ برشم 6 ، 8 باید اندازه این به ورقم اضافه کنم . یعنی ورق من از هر طرف 6 یا 8 میل اضافه می‌شود وگرنه نمی‌توانم کار برش را انجام بدهم پس یکی دیگر از معایب این دستگاه پرتی زیاد کار است .  پس معایب دستگاه CNC چوب MDF 2 مورد شد . اول گوشه‌های کار و دوم پرت کار در CNC زیاد است .

همانطور که اشاره شد دستگاه‌های CNC ، یکی از محبوب‌ترین ماشین‌ آلات صنعتی در تولیدات صنایع گوناگون هستند و از جمله مزیت‌های این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  1. عملکرد اتومات و خودکار دستگاه و بدون نیاز به دخالت اپراتور
  2. ماشین‌کاری با ظرافت ، دقت و کیفیت بسیار بالا
  3. سرعت عمل ماشین‌کاری بسیار بالا
  4. امکان انجام برش و حکاکی در طرح‌های بسیار پیچیده و ظریف
  5. قابلیت ارتباط با رایانه و برنامه‌ نویسی مجدد
  6. امکان فعالیت به‌ صورت ۲۴ ساعته و بدون محدودیت در زمان

بستگی به کار دارد از 10 ثانیه کار انجام می‌شود تا 4  یا 5 ساعت طول بکشد . ممکن است یک ورق را یک قطعه برش بدهید 5 دقیقه طول بکشد . 2 قطعه برش بدهید 6 دقیقه یا 7 دقیقه طول بکشد . ممکن است یک واحد ممبران داشته باشیم که توی ورق بندازیم که یک ساعت انجام می‌شود . سرعت دستگاه کلا خیلی بالا است نسبت به اینکه یک نفر شخصی انجام بدهد .

تو بخش دستگاه CNC چوب MDF خب قدرت موتور دستگاه روی سرعت آن تاثیر می‌گذارد . دستگاه‌ها نسبت به سایز سی‌دی‌شان متفاوت هستند . در کل این‌ها همگی یک کار را انجام می‌دهند . امروزه داریم به سمتی پیش می‌رویم که زمان حرف اول را می‌زند . الان هر چه بیشتر سعی می‌کنند دستگاه‌ها با کاربرد و فرآیند بهتر بسازند که زمان را کم می‌کنند . ولی هنوز این دستگاه را با یک دستگاه بروز مقایسه کنید شاید مثلا 10 دقیقه اختلاف تایم داشته باشند هنوز به آن صورت تفاوتی وجود ندارد . همچنین دستگاه‌های شرکت ما یعنی شرکت مبلمان اداری ابادیس که CNC جزیی از خدمات این شرکت است ، جز متوسط‌ها می‌باشد نه خیلی قدیمی و نه خیلی جدید است .

شرکت‌های زیادی هستند که مطمعنا از دستگاه‌های شرکتی برای این خدمات و کار استفاده می‌شود . دستگاه فرسات ماشین ، پایان ، وودکن و … هستند . دستگاه راش ماشین نیز وجود دارد که برای بخش خدمات CNC شرکت آبادیس هم از این دستگاه استفاده می‌شود .

اگر نسبتا بخواهیم حساب کنیم نسبت به کارهایی که انجام می‌دهد جز دستگاه‌های مقرون به صرفه به حساب می‌آید . کارهایی که انجام می‌دهد ، لوکس است اما مقرون به صرفه می‌باشد . شما ببینید دستگاه کات چه کارهایی برای شما انجام می‌دهد . برای خود شرکت و خریدار مقرون به صرفه است . ببینید شما با دستگاه پنل‌بر فقط می‌توانید MDF را برش بدهید در صورتی که می‌توانید CNC را با قیمت کمتر از پنل‌ها تهیه کنید ولی کارایی خیلی بیشتر از دستگاه پنل انجام می‌دهد . پس نسبی بخواهیم حساب کنیم ؛ CNC مقرون به صرفه‌تر است ممکنه با دستگاه PVC برابری کند اما کارایی CNC خیلی بیشتر است .

شما مشتری هستید اگر مهندس باشید یک طرح می‌دهید یا یک عکس نشان می‌دهید . طبق آن عکس یا طرح یا طراحی شرکت را اپراتور دوباره انجام می‌دهد . وارد برنامه اتوکد الا غیر می‌کند و بعد این طرح‌ را میاید در برنامه‌ی آرتکم بررسی می‌کند و به جی‌کد تبدیلش می‌کند . جی کد می‌شود زبان دستگاه CNC . بعد از آن میاید نرم‌افزار رادونیکس را باز می‌کند که می‌شود نرم افزار اجرای این جی‌کد . قطعه را روی میز کار قرار می‌دهد و  فیکس می‌کنم ، تنظیمش می‌کنم و برنامه را اجرا می‌کند .

بعد به پایان می‌رسد و بعد یک چک کلی می‌کنم که تمیز انجام شده یا نه . اگر تمیز انجام نشده باشد مثلا ؛ ورق 16 میل داریم 32 میل داریم ما این‌ها را می‌خواهیم برش بدهیم ما باید تیغ را بیایم تنظیم کنیم به دستگاه برنامه بدهیم که این ورق 16 میل را ممکن است من این 16 میل را 15/8 در نظر گرفته باشم ، برش کامل انجام نمی‌د‌هد . 0/2 پایین کار می‌ماند که شاید روی کاغذ به چشم نیاید ولی کار را که انجام دهید متوجه می‌شوید که یک پوست می‌ماند و این بخواهی بلند کنی ، بکنی خراب می‌شود .

کار را برای همین باید چک کنیم ببینیم برش کامل انجام شده است . حال اگر این اتفاق افتاد مشکل خاصی پیش نمی‌آید ما روی 15/8 تنظیم می‌کنیم . می‌رویم سراغ رادونیکس ، 0/2 دستگاه پایین‌تر در نظر می‌گیریم و آخرین مرحله برش را یک بار دیگر انجام می‌دهیم نه اینکه کل برش را دوباره انجام بدهیم .

بستگی دارد . اگر ورق خام باشد ما کارمان را انجام دادیم . می‌دهیم به نقاش یا برش‌کار که روکش یا نقاشی انجام‌ بدهد . اگر ورق ما روکش‌دار باشد مثلا ملامینه باشد کار ما تمام شده است و می‌دهیم نوار انجام بشود . حالا روکش‌ها متفاوت هستند و سمپل‌های مختلفی دارند . مثلا بروزترین و پرکاربردترینشان سمپل پاراکس است و بعد آن بحث رنگ می‌باشد .

حجم کاری اگر خیلی باشد نهایت مشتری تو صف CNC صبر می‌کند . حالا بحث رنگ باشد ،  بازه زمانی طولانی‌تری است . در ممبران‌ هم بازه زمانی طولانی اما کمتر از رنگ است . کار رنگ معمولا هر واحد 2 هفته طول می‌کشد . ممبران 1 هفته طول می‌کشد و نوار هم یک واحد معمولی ، نصف روز است ؛ پس کار نوار سریع‌تر است .

چالش از طرف مشتری CNC نیست بستگی به دستگاه‌ها دارد . یک دستگاه ، اپراتور و سرپرست آن باید بروز باشند چون نرم‌افزار دارد و هر روز طرح‌های جدید و عجیب و غریبی وارد بازار می‌شوند قابل مقایسه با دستگاه‌های دیگر نیست . طراحی و جی‌کدگیری‌ این دستگاه روز به روز پیشرفت می‌کند .

در این محتوا ، به بررسی و معرفی یکی از خدمات ارزشمند شرکت ابادیس که خدمات CNC است و در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند ، پرداخته شد . از جمله این خدمات می‌توان به تولید قطعات پیچیده با دقت بالا ، پردازش مواد مختلف ، امکانات طراحی و شبیه‌سازی و … اشاره کرد . دستگاه‌های CNC نقش بسیار مهمی در بهبود فرآیند تولید و کیفیت محصولات ایفا می‌کنند و به کاربران امکان می‌دهند تا با دقت و سرعت بالا ، قطعات مورد نیاز خود را تولید کنند .